Транспортний літак Ан-12 українського перевізника “Меридіан” розбився поблизу грецького міста Кавала. Він перевозив вантаж зброї із Сербії до Бангладеш. Літак вилетів з аеропорту Ніш у Сербії ввечері 16 липня і незабаром розбився. Шимон Тетера з portalmilitarny.pl і головний редактор журналу «Lotnictwo» розповів «Fakt» багато деталей про ці машини. Він також розповів багато цікавих фактів про ці дуже старі літаки.
Агентство AFP повідомило, що літак перевозив мінометні міни. Під час аварії загинув весь екіпаж машини, вісім осіб. Пілот повинен був здійснити аварійну посадку в аеропорту Кавали, але летів із запаленим двигуном і Ан-12 розбився за 40 кілометрів від цього грецького міста.
Детальніше: Український літак розбився в Греції! Тривожні повідомлення про вантаж. Служби не змогли наблизитися до уламків
Колись Польща мала два літаки Ан-12
– Середній транспортний літак Антонов Ан-12 є радянським еквівалентом старших версій американського С-130 «Геркулес». Він створювався як військовий літак для потреб радянських ВДВ.
Загиблий у вчорашній катастрофі Ан-12БК належав до останньої серійної версії, виробництво якої було припинено в 1972 році. Але з початку служби машина літала в цивільних кольорах, з 1971 року служила в Аерофлоті, – описує «Факту» історію цих машин Шимон Тетеря.
Як нагадує експерт, ці літаки також літали над річкою Вісла. Багато років тому ми мали дві такі машини в Польщі. – Ми експлуатували два літаки ранішого варіанту Ан-12Б. Один з них був втрачений в результаті катастрофи, що сталася 13 травня 1977 року під час посадки в Бейруті. Тоді загинули дев’ятеро людей. Другий польський екземпляр використовувався до 1993 року, потім його продали до Болгарії, – нагадує він.
Цей літак дуже старий і зношений. Таких машин було випущено чималу кількість, але це було вже півстоліття тому. Проте з деякими перевізниками в країни колишнього Радянського Союзу вони все ще літають.
– Деякі з 1246 вироблених Anów-12 зараз знаходяться в експлуатації. Оскільки наймолодшому з них 50 років, їхня робота не вважається особливо безпечною, але це також залежить від рівня обслуговування. Турбогвинтові двигуни АІ-20, які приводяться в рух цих машин, є паливозатратними, що теоретично робить експлуатацію таких машин не надто економічною, але перевагою є низька вартість придбання таких машин, – пояснює Шимон Тетеря.
Військово-повітряні сили Росії зараз мають 57 таких літаків, додає він, але небагато діючих. — Решта — в енергонезалежному стані, у т. зв зберігання. У кількох українських цивільних авіаперевізників зареєстровано менше 20 таких машин. Any-12 також використовується Білоруські авіакомпанії Ruby Star і Grodno Aircompany або казахстанська ATMA, – пояснює Шимон Тетеря.
Варварські напади Росії. Польські генерали погоджуються. Лише одна «зброя» може запобігти цьому
Торік також розбився літак Ан-12
Авіаційний експерт також пояснив нам, як сьогодні виглядає використання старого Ан-12. Як виявилося, це часто просто літаки, зняті з військових, які використовуються невеликими авіакомпаніями.
– У країнах колишнього СРСР їх часто засновували колишні військові льотчики, які мали досвід роботи в міжнародних авіаперевезеннях, за радянських часів регулярно літаючи, наприклад, в країни Африки. У комерційних цілях вони закуповували вживані літаки, виведені зі складу ЗСУ, – описує він.
– Буває, що такі маленькі компанії економлять на сервісі. З цієї причини часто трапляються катастрофи, особливо під час інтенсивної експлуатації, – зазначає головний редактор «Авіації».
Також нагадується про катастрофу 3 листопада 2021 року в Іркутську. Саме тут Гродненська авіакомпанія втратила один із трьох Ан-12. Причиною аварії стали жахливі погодні умови. В результаті аварії загинули дев’ятеро людей.
– Цікаво, що літак, який розбився в Греції, на початку цього року придбала компанія «Меридіан Авіейшн» у «Гродно авіакомпанії». Літак мав нове лакофарбове покриття, а це означає, що перед його введенням в експлуатацію новий власник зробив ремонт, – наголошує Шимон Тетеря.
Свідки катастрофи 16 липня повідомили про літак, який горів у польоті. Також говорили про велику кількість вибухів після того, як машина вже впала на землю. У неділю, 17 липня, військові експерти та представники Комісії з атомної енергії Греції почали дослідження уламків. Для цього використовувався дрон, оскільки побоювалися токсичності розбитого літака.
(джерело: Факт, PAP)