У середині листопада розпочався черговий етап робіт на нових корпусах Польської антарктичної станції. У надзвичайно суворих, антарктичних умовах працюють понад 14 тисяч інженерів. кілометрів від дому.
За словами підрядника будівельних робіт – Dekpol Budownictwo – новий аеродинамічний павільйон головної будівлі, міцно закріплений, з міцною конструкцією, буде стійкий до вимогливої антарктичної погоди, особливо екстремальних штормів, характерних для цього місця. Роботи можна проводити лише у «погодних вікнах» у період з листопада по березень.
СТАТИ ПЕРЕД ВИСОКОЮ ВОДОЮ
Польська антарктична станція ім Henryk Arctowski знаходиться біля узбережжя затоки Адміралті, на острові Кінг-Джордж у Західній Антарктиді. З моменту заснування в 1977 році ним керує Інститут біохімії та біофізики Польської академії наук. Комплекс складається з 14 будівель і є місцем досліджень у галузі, напр. екології, океанографії, геології та кліматології.
Майже півстолітня робота станції у вкрай несприятливих кліматичних умовах призвела до зношеності будівель. Більше того, через прогресуючу ерозію берегової лінії частина комплексу знаходиться лише за кілька метрів від затоки. Станції загрожує знищення, а високий рівень води становить загрозу для вчених, які там перебувають. Тому нова будівля головного вокзалу будується далі від берега і буде піднята над рівнем землі.
Через багато років інфраструктура станції також зношилася. У результаті було прийнято рішення про ревіталізацію гаражний зал, зал плавтехніки, а також енерго-паливна система та мережа водопостачання.
Як пояснюють у прес-релізі експерти Dekpol Budownictwo, однією з головних технічних проблем є вибір і використання відповідних матеріалів, які витримають складні кліматичні умови. Переважно це металоконструкції та збірні елементи, належним чином захищені від несприятливих факторів.
Попередній етап будівництва тривав до кінця березня 2022 року. Під час антарктичної зими команда повернулася до Польщі на кілька місяців. У середині листопада фахівці компанії знову приступили до роботи на станції.
У літньому сезоні 2022-2023 років територію облаштують інженерними комунікаціями, очисними спорудами, встановлять металоконструкцію та фасад залу зберігання плавучого обладнання. Зимовий період буде присвячений оздоблювальним роботам всередині головного корпусу. За даними Інституту біохімії та біофізики Польської академії наук, завершення інвестицій заплановане на 2024 рік.
Через сентиментальну та історичну цінність, а також високі стандарти захисту навколишнього середовища всі елементи старих будівель після знесення будуть перевезені до Польщі. Найцінніші колекції розмістять у новому головному корпусі станції. Наразі проводиться інвентаризація пам’яток та артефактів.
АНТАРКТИЧНА ЕКСПЕДИЦІЯ
Як нагадує підрядник будівництва, корабель Dina Star відплив до Антарктиди в листопаді 2020 року – після місяців підготовки. Через Covid-обмеження на подорожі екіпаж провів у морі 40 днів, подолавши кілька тисяч кілометрів і всі кліматичні зони. Разом з ними в Антарктиду прибув вантаж вагою понад півтори тисячі тонн.
Раніше одна з компаній Dekpol Group – Betpref – виготовила і завантажила 950 тонн залізобетонних збірних елементів і понад 80 тонн металоконструкцій для вантажівок, які доставили обладнання на судно. Також на борт було поставлено важку техніку, зокрема кран, екскаватор-навантажувач, телескопічний навантажувач, гусеничний бульдозер, кутер та елементи понтонного мосту.
Після швартування Dina Star за 70 метрів від берега почалася розвантаження, яка тривала 11 днів. Екіпажу дозволялося працювати лише під час т. зв. погодні вікна. Змінні кліматичні умови, небезпека штормів і хуртовин обумовили швидкий темп роботи при перевантаженні вантажів на куттери, баржі та ПТС – плавучий самохідний транспортер.
Розвантаженню заважали бурхливі води Антарктики, які привели в рух не тільки судно, а й вантаж на ньому. Кожен рух палубного крана з 36-метровою стрілою призводив до додаткових переміщень вантажу. Додаткову складність для екіпажу становив т. зв паковий лід, тобто плаваючий покрив морського льоду, який фактично зупинив роботу.
Наступна частина експедиції розпочалася на рубежі серпня та вересня 2021 року, коли корабель із 17 контейнерами, серед яких були: сталеві та залізобетонні конструкції, елементи облицювання стін та покрівлі, сухі бетонні розчини, геодезичний інструмент та обладнання.
У листопаді до Чилі вилетіла команда компанії: керівник будівництва, геодезист, дренаж, столяр і монтажник металоконструкцій. Там вони працювали над перевантаженням вантажів на контейнеровоз до Антарктиди, яким і вирушили на решту шляху. Після прибуття до пункту призначення бригада приступила до закладки фундаменту та монтажу конструкції та корпусу гаражного холу.
Тоді ж було закладено фундамент основного корпусу, разом із монтажем сталевої конструкції. У лютому цього року команда взяла участь у розвантаженні ще одного судна зі сталевою конструкцією головного корпусу та станційними запасами, яке відпливло з Гдині у другій декаді грудня 2021 року.
ПІД ПИЛЬНИМ ОКОМ ПІНГВІНІВ
З початку будівництва інженерів супроводжують тварини – постійні «інспекції» цікавих пінгвінів. Природа майже щодня нагадує команді про її домінантне становище, особливо при сильному вітрі.
“Ми працюємо в умовах швидкої зміни погоди, де урагани, високі хвилі, льодовики, що розсипаються, багниста земля є своєрідним стандартом. Середня швидкість вітру близько 120 км/год, але іноді пориви досягають 160 км/год. ґрунтові води, які вже на 40 см нижче рівня землі, є для нас проблемою», – повідомляє Бартомієй Словік, керівник будівництва, цитований у прес-релізі.
Детальніше про будівництво станції тут.
PAP – Наука в Польщі
col/agt/