На острові Кінг-Джордж зведені десятки бетонних фундаментних блоків загальною вагою понад 500 тонн. На них зведуть новий корпус Польської антарктичної станції. Генрик Арктовський. Кінцевий термін введення в експлуатацію, швидше за все, буде перенесено на 2025 рік, повідомив PAP координатор реконструкції станції доктор Даріуш Пучко.
Польська антарктична станція Henryk Arctowski є однією з 40 антарктичних станцій, які працюють цілий рік. Він розташований у південній півкулі в Антарктиді на Південному Шетландському архіпелазі, на острові Кінг-Джордж.
У листопаді 2018 року Міністерство науки перерахувало 88 мільйонів злотих на модернізацію інфраструктури станції та будівництво нового головного корпусу. Він повинен мати тристоронню систему і нагадувати в проекції трикутну зірку. Він буде піднятий приблизно на 3 м над рівнем землі.
«Протягом минулого сезону у співпраці з польськими компаніями нам вдалося поставити бетонні фундаменти під нову будівлю вокзалу. Це була велика операція. Ми боялися цього завдання, тому що грунтові води вже навіть на 20 см під поверхнею. Тому , під час закладання фундаментів нам довелося відкачувати воду за допомогою спеціального обладнання», – розповів PAP координатор антарктичної логістики Інституту біофізики та біохімії Польської академії наук (об’єкт керує станцією) та координатор реконструкції д-р Даріуш Пучко.
Фундамент складається з 30 блоків, які складаються з двох частин. Кожен з них важить 8-9 тонн. «Той факт, що кожен із цих фундаментів складається з двох частин, обумовив вантажопідйомність транспортних амфібій, які є в нашому розпорядженні – їхня максимальна вантажопідйомність становить 10 тонн», – додав доктор Пучко. Фундаменти приїхали з Польщі – їх робила рідна фірма.
Загалом фундаменти станції важать понад 500 тонн, тому що додаткові, менші опори розташовані в центральній частині комплексу.
Три чверті сталевої конструкції розміщено на фундаменті, щоб підтримувати дерев’яну конструкцію будівлі (дерево домінуватиме в інтер’єрі). Ззовні вся конструкція буде з’єднана фасадом у вигляді жовто-золотого листа з алюмінієво-мідного сплаву. Колір не випадковий. Станція Арцтовського поки що пофарбована в жовтий колір, і полярники з інших країн асоціюють цей колір з Арцтовським. Сплав, використаний для фасаду, захистить будівлю від корозії.
Доктор Пучко на запитання про стадію будівництва сказав, що за вагою 60-70 відсотків. Вантажі, необхідні для будівництва станції та її інфраструктури, вже прибули на острів Кінг-Джордж. Якщо говорити про обсяг вантажу, то наразі виконано близько 50%. матеріалів.
У рамках комплексної реконструкції Польської антарктичної станції Г. Арцтовського, окрім головної будівлі вокзалу, Міністерство науки також фінансує його об’єкти, які після кількох десятиліть експлуатації вимагали термінової модернізації. Наприклад, вже побудовано один новий гараж і складське приміщення.
Роботі на майданчику заважає короткий сезон – зараз у південній півкулі зима, в Антарктиді загалом близько 8 місяців. У будівлі старого вокзалу – 9 полярників.
«Наш сезон робіт на новій станції триває 3-4 місяці і триває з середини листопада до середини березня. Безпосередньо в її будівництві задіяно 20-25 людей», – додав доктор Пучко.
На жаль, реалізацію проекту затримують різні зовнішні чинники – насамперед пандемія COVID-19. Це призвело до порушення ланцюгів поставок, труднощів із отриманням будівельних матеріалів та логістичних труднощів у транспортуванні вантажів, і насамперед людей. Наразі серйозною проблемою, визначеною координатором реконструкції станції, є інфляція, зокрема щодо цін на паливо, сталь та деревину. У кілька разів зросли і морські контейнерні перевезення.
«На додаток до всього цього було вторгнення Росії в Україну. Через це ми відмовилися від транспортних послуг нашого російського партнера. Але ми посилили наші контакти з українцями – ще в минулому сезоні, наприкінці літа. сезону ми користувалися їхнім криголамним транспортом зі ст.», – сказав Пучко.
За словами координатора, в оптимістичному варіанті, додав він, “якщо не буде нових глобальних сюрпризів”, будівля головного вокзалу буде готова до експлуатації в 2025 році. Спочатку передбачалося, що це буде в 2023 році.
У наступному сезоні буде побудовано сучасну біологічну очисну станцію з трьох контейнерів. На завершальному етапі воду оброблятимуть УФ-лампами для знищення мікроорганізмів. Все це для того, щоб вода, що витікає з очисної споруди, була біологічно мертвою і щоб сторонні види, наприклад бактерії, не потрапляли в навколишнє середовище. Досі станція не мала очисних споруд. Також буде побудовано систему водопостачання та каналізації, відкачано воду, встановлено нові паливні баки та модернізовано паливну систему.
Проект також передбачає реконструкцію енергосистеми. Дотепер електроенергію забезпечували лише дизельні генератори. Зараз встановлена гібридна система. Незабаром електроенергію постачатимуть спочатку фотоелектричні (сонячні) панелі, а потім дизельні генератори нового типу. Також там будуть накопичувачі енергії, де можна буде накопичувати її надлишок.
«Зміна тренажерного залу на новий є складним завданням, тому що ми не можемо дозволити собі довше відключення світла, тому зміна відбувається поетапно, крок за кроком, забезпечуючи плавний перехід», – пояснив доктор Пучко.
Польська антарктична станція Henryk Arctowski розпочав свою діяльність у 1977 році. Коли головна будівля вокзалу була введена в експлуатацію, вона була розташована за кілька метрів від моря. Зараз, з високим рівнем води, менше метра – тому під загрозою руйнування. Тому нова будівля головного вокзалу будується далі від берега і буде піднята над рівнем землі. Після багатьох років експлуатації в умовах Антарктики зношилася і інфраструктура станції. Тому вчені кілька років шукали гроші на нову будівлю та її приміщення.
Станція є неформальним польським «посольством» на єдиному безлюдному континенті. Польща – як один із підписантів Договору про Антарктику – є серед 29 консультативних держав, які можуть приймати рішення щодо діяльності людини в Антарктиці. Однією з умов вступу до цієї групи є проведення значної науково-дослідницької роботи, наприклад створення дослідницької станції чи відправка дослідницької експедиції. Також має бути згода інших держав договору. Однак майбутнє цього дослідження залежить від утримання будівлі станції та її інфраструктури (PAP).
Шимон Здзебійовський
szz / mir / joz /