Різноманітними законодавчими актами забезпечується надання прав громадянам усієї країни, незалежно від їх національної приналежності, сімейного стану, правового та інших статусів. З приходом часу змін, багато українських законів набули суттєвих змін та доповнень. Не виключенням є ЦПК України станом на 2018 рік. Уперше він набув чинності майже 13 років назад, а змін набув лише з приходом 2016 року.
Даним кодексом передбачаються розгляди справ, які мають зв’язок з порушеннями прав фізичних та юридичних осіб, невизнанні їх прав або інтересів. У кодексі чітко прописана норма, згідно якої за допомогою може звернутись абсолютно кожен громадянин країни, або особа, яка уповноважена захищати права та інтереси третіх осіб. Цивільним кодексом передбачена чесність та неупереджене ставлення з боку судів усіх інстанцій щодо громадян.
Основні доповнення статей кодексу
Чинний Цивільний процесуальний кодекс складається з 419 статей, що містяться в 11 розділах. В останньому оновлені цього документу доповнились деякі статті, зокрема:
- стаття про виключну підсудність (№114). В новій редакції цієї статті з’явився додатковий 5-й пункт, який сповіщає громадян про можливість подання позову, що пов’язаний з порушенням прав інтелектуальної власності шляхом використання інтернет-ресурсів, за місцезнаходженням територіального органу влади, який відповідає за права інтелектуальної власності;
- чинний ЦПК України 2018, а саме стаття 152, доповнена окремим пунктом. Даним пунктом передбачене унеможливлювання доступу користувачів мережі до прав інтелектуальної власності, правомірність розміщення яких є предметом спору;
- у минулому, заяву про визнання спадщини відумерлою подавалась органом самоврядування (стаття 274 ЦПК) за місцем відкриття спадщини. Нова редакція передбачає подання заяви заявником за місцем знаходження спадщини, або майна, що входить до її складу;
- стаття 276 цього ж кодексу передбачає відмову у розгляді справи у разі, якщо заява подана пізніше, ніж через рік від часу відкриття спадщини;
- стаття про розгляд приведеної справи також зазнала доповнень. Відтепер, згідно статті 277, справа повинна розглядатись судом із залученням органів місцевого самоврядування за місцем відкриття або місцем знаходження спадщини. Така вимога є обов’язковою;
- за рішенням суду, спадщина може передаватись територіальній громаді (стаття 278). Раніше спадщина передавалась громаді лише за місцем відкриття.
Скасування та зміни у статтях
ЦПК України 2018 більше не вирішуються питання щодо справ у сфері державних закупівель, а розгляд інших справ проводиться за участі одного судді та двох присяжних, а не народних засідателів, як це було раніше (ст. 8. Законодавство, відповідно до якого суд вирішує справи, ст. 18. Склад суду).
Новий кодекс дозволяє допитувати народних засідателів (ст. 51). Пункт 8.8 статті 152 про види забезпечення позову, не дозволяє накладати арешт на майно, на яке попередньо накладено арешт згідно з КПКУ.
Роз’ясняти рішення суду стало можливим як для державних, так і для приватних представників (виконавців). Раніше рішення суду пояснювалось лише для осіб-учасників та державних представників (стаття 221).
Також у кодексі з’явилась нова стаття під номером 257-1. Вона пояснює громадянам особливості розгляду справ щодо народження або смерті осіб на тимчасово окупованих територіях держави. Заява про народження дитини може бути подана будь-яким офіційним представником за межами цієї території. Заява про смерть людини подається за такими ж умовами.
Коментований ЦПК України станом на 2018 рік сповіщає про невідкладний розгляд усіх справ за статтею 257-1. Ухвалене рішення підлягає невідкладному виконанню, а оскарження будь-якого рішення не має ніякого впливу на виконання. Копія рішення суду видається уповноваженим особам відразу після його встановлення.
Стаття про відстрочку та розстрочку виконання доповнилась двома пунктами:
- пунктом №2, який пояснює права у поданні заяви щодо відстрочки виконання судового рішення;
- пунктом №3, який дозволяє запровадити розстрочку або відстрочку справи за рішенням суду.
Зміна обов’язків відповідача та заявника
Зі статті 384 (про подання скарги) виключено першу частину. Цією частиною передбачалась можливість подання скарги після оскарження рішення до начальника державної виконавчої служби.
Новий ЦПК пояснює про можливість залучення Національного агентства з питань запобігання корупції як третьої сторони. Таке агентство може виступати зі сторони позивача у справах, які пов’язані зі звільненням, зміною умов праці, скороченні заробітної плати, та ін.).
Також нововведенням є включення до розшуку відповідача Національної поліції (стаття 78). Раніше цим займались органи внутрішніх справ. При цьому витрати на таку діяльність сплачує відповідач, який знаходиться у розшуку.