Перш ніж стати виконавцем бюджетних зобов’язань, необхідно подбати про розробку паспорта бюджетної програми. Зазначений документ показує, як і яким чином будуть використовуватися закладені на майбутній рік грошові кошти.
Новий паспорт бюджетної програми бюджету на 2020 рік, анонсований Мінфіном, представлений оновленими формами. Внесені зміни вимагають розробки паспорта з урахуванням змін та інновацій. Пропонуємо з ними розібратися докладніше.
Терміни розробки та затвердження бюджетного паспорта
Головним розпорядником бюджетних коштів є державна установа. Розроблений ним документ затверджується рішенням сесії.
Складання бюджетного паспорта на наступний рік складається протягом усього робочого періоду. Затвердження документа проводиться після прийняття місцевого бюджету.
Надалі бюджетний паспорт в Україні може бути змінений відповідно до законодавчих нововведень. У місцевому самоврядуванні бюджетний паспорт проходить обов’язкове узгодження з фінуправлінні. Грунтовне вивчення документа дозволяє внести поправки і прийняти остаточне рішення.
Максимальна тривалість підготовки бюджетного паспорта становить 45 календарних днів, з яких 30 відводиться на розробку і узгодження документа. Звіт терміну починається з моменту прийняття депутатами рішення про розробку документа.
Якщо рішення про вступ паспорта в силу буде прийнято на 1 січня 2020 року, його затвердження має відбутися не пізніше 14 лютого 2020 року.
Форма оновленого паспорта
Вже сьогодні відомо про законодавчі нововведення, в результаті яких бюджетний паспорт буде розроблений з урахуванням оновлених форм.
Новий бланк паспорту бюджетної програми на 2020 рік оновлений відповідно до наказу Мінфіну. Вони повинні застосовуватися при складанні програм і звітів за певний фінансовий період.
Останні три пункти форми паспорта представлені такими змінами:
- пункти 1-3-необхідне обов’язкове зазначення класифікації видаткової та кредитної частини місцевого бюджету;
- пункти 1 і 2-обов’язкове зазначення коду головного розпорядника або особи, яка його замінює;
- пункт 3-крім зазначених вище змін, передбачає внесення інформації про тимчасовий код та код бюджету.
Новий паспорт повинен бути затверджений згідно з новими вимогами. Відповідні особи знайомі з серйозністю виконуваної роботи.
Кожна з допущених помилок може обернутися тим, що документ відправиться на доопрацювання та не буде погодження. Саме тому розробка паспорту бюджетної програми починається заздалегідь.
Етапи заповнення нового паспорта бюджетної програми
З нового року Мінфін прийняв рішення заповнення документа за новою формою. Виконання зазначених вимог є обов’язковим для всіх бюджетних організацій.
При виникненні питань бухгалтер або інша відповідальна особа може ознайомитися з нововведеннями з інтернет-ресурсів або розглянути зразок паспорта бюджетних програм на офіційному урядовому сайті. Також інформація буде відображена на сайті податкових органів. Якщо питання залишаються, фахівці Мінфіну готові надати консультаційну допомогу і провести навчальний семінар.
Особливості заповнення бюджетного паспорта полягають у наступному:
- якщо учасниками-розробниками документа є розпорядники нижчого рівня, на початку паспорта зазначаються дані про їх розпорядника або відповідальну особу;
- якщо програма складена головним розпорядником-саме він стане відповідальним за розробку зазначеної програми;
- після цього в документі вказується назва програми або підпрограми, а також обсяг коштів, запланованих на майбутній рік.
При цьому розробник документа не повинен забувати про вказівку підстави, яким буде сесійне рішення депутатів.
Детальніше про головні розділи
При складанні паспорта важливо користуватися інструкцією, яка зазвичай направляється Мінфіном. Наприклад, в 2020 році вона передбачає вказівку наступної інформації:
- розділ 7 – передбачає обов’язкове зазначення мети розробки бюджетного паспорта;
- розділ 8 – передбачає наявність докладного опису кожного з поставлених завдань (розділ повинен мати конкретні грошові суми, необхідні для реалізації програми, при цьому кожна з них повинна бути економічно обґрунтованою);
- розділ 10-передбачає приведення грошових сум за місцевою або регіональною програмою, які закладені в даному виді бюджеті.
По завершенні зазначеної роботи розробники програми займаються описовою частиною за напрямками.
Надана інформація повинна бути повністю обгрунтованою, в ній вказуються майбутні витрати, сам продукт, його ефективність і якість. Також в бюджетному паспорті може описуватися не цілий напрямок, а один захід окремо.
Наприклад, за напрямом діяльності клубів та інших культурних установ метою бюджетної програми може стати збільшення кількості відвідувачів внаслідок певного заходу, що позитивно позначається на наповнюваності місцевого бюджету.
По завершенні заповнення оновлених форм паспорт бюджетної програми на 2020 рік, освіта підписується головою міста або селищних рад, які і є головними бюджетними розпорядниками.
Підстави для виконання програми за зміненою формою паспорта
Головними підставами для розробки зміненого бюджетного паспорта є:
- сесійне рішення про прийняття місцевого бюджету;
- передача бюджетних коштів іншому розпоряднику у разі його змінення;
- перерозподіл видаткової частини за бюджетними програмами в заздалегідь передбачених головним розпорядником обсягах;
- внесення змін до програми в частині використання запланованих коштів;
- зміни розпису місцевого бюджету;
- внесення змін до кошторису місцевого бюджету в частині додаткових надходжень від бюджетних установ.
Ще однією підставою є законодавчі зміни, підтверджені прийняттям нормативно-правових актів. В таких ситуаціях зміни повинні відбуватися в оперативному порядку.
Якщо одна із зазначених підстав мала місце, головний розпорядник має право внести зміни за вказаними показниками. По завершенню роботи, документ повинен бути заново узгоджений місцевим самоврядуванням і відправлений на перезатвердженням в Мінфін.
Звіт про виконання бюджетної Програми
Зазначені в Програмі на майбутній рік цифри повинні бути реальними і правдивими, оскільки наприкінці року відповідальні особи зобов’язані будуть надати звіт про виконання паспорта бюджетної програми в поточному році.
Зібрані дані будуть перевірені відповідними органами, в результаті чого буде підтверджена доцільність використання бюджетних коштів і будуть будуватися плани на новий період. Вдале виконання бюджетного паспорта попереднього року – гарантія надання додаткової кількості коштів у майбутньому періоді.
Резюме
Наступаючий 2020 рік несе з собою масу законодавчих змін, одним з яких є оновлена форма паспорта і звіту бюджетної програми. Ознайомитися з документами можна вже зараз. Для цього достатньо скористатися можливостями інтернет-ресурсів, відвідати урядовий або податковий сайт де є приблизний паспорт бюджетної програми МОН на 2020 рік в Україні.
Грамотна розробка паспорта та надання звіту підвищить статус міста на кілька позицій в порівнянні з іншими періодами.