Після того, як Україна стала незалежною державою, її громадяни кожні 5 років обирають депутатів як у Верховну раду, так і до місцевих рад. За 30 років незалежності багато хто це не розуміє різницю між цими двома категоріями народних обранців. Але різниця є, і вона досить принципова. Спробуємо розібратись, кого обирають громадяни голосуючи за депутатів місцевих рад, та яке грошове забезпечення депутата міської ради у 2021 році.
Принципи місцевого самоврядування
Українці мають скептичне ставлення до чергових виборів до усіх рівнів влади, але чомусь більш відповідально ставляться до виборів депутатів до Верховної Ради. При цьому вони не зовсім мають уявлення про кандидатів в депутати місцевої ради. І це дарма. Особливо зміни у важливості місцевих обранців стали відчутні після децентралізації влади, яка пройшла у 2015 році.
Проведення децентралізації влади та бюджетної реформи дали більше повноважень обласним, міським радам та територіальним громадам. Так, наприклад, обласні територіальні громади здобули право самостійно приймати рішення та розподіляти свій бюджет. При цьому в області залишалось більше коштів, ніж це було до реформи. Якщо казати простими словами, місцеве самоврядування це можливість самостійно вирішувати більшість питань без втручання центральної влади.
Система місцевого самоврядування розподіляється за наступними рівнями:
- територіальна громада;
- міська або сільська, або селищна рада;
- голова міської, сільської, селищної ради;
- виконавчий комітет громад;
- староста;
- органи самоорганізації, які складаються з населення громади.
До виконавчого комітету міст, сіл та селищ як раз і входять депутати, яких обирають мешканці цих громад, щоб вони були представниками їх інтересів.
Обов’язки депутатів місцевих рад
Перелік обов’язків депутатів місцевих рад доволі широкий, але зустрічаються такі обранці, які майже повністю нехтують їх виконанням. Такі обранці прагнуть до влади не заради добрих справ, а заради лобіювання власних інтересів. Але якщо кандидат іде на вибори з намірами зробити життя у громаді краще, то він має бути готовий виконувати наступні обов’язки:
- зустрічатися зі своїми виборцями, які мешкають в окрузі від якого було обрано депутата;
- надавати інформацію про діяльність виконавчих органів місцевої влади, прийнятті рішення діючи стратегії та плани розвитку;
- знати та розуміти проблеми громади та пропонувати шляхи розв’язання цих проблем;
- вести прийом виборців, інформувати їх щодо місця та годин прийому, вивчати їх заяви та скарги, забезпечувати їх оперативне вирішення у межах своїх депутатських повноважень.
Не дивлячись на різноманітність обов’язків відбулося скорочення депутатів міської Ради у 2021 році в Україні. Відтепер на одного обранця збільшилася кількість мешканців виборчого округу, який він представляє, що ускладнює оперативність вирішення питань та її якість.
Оплата праці депутатів місцевих рад
Громадяни України мають хибну думку щодо оплати праці депутатам місцевих рад. Так зарплата депутата міської Ради у 2021 році в Україні дорівнює нулю гривень. Обранців можна сміливо прирівнювати до волонтерів. Але, уявіть тільки на хвилинку, що ці волонтери мають керувати місцевими бюджетами та приймати рішення, від яких залежить майбутнє громади. Не дивно, що з кожними виборами важче знайти людей, які б хотіли балотуватися у депутати.
Так, наприклад, на минулих виборах громадянам треба було обрати 143 тисячі депутатів до місцевої ради. Вже у 2020 році ця чисельність скоротилась до 43 тисяч. Але і таку кількість важко знайти. Щоб брати учать у виборах необхідно вкласти немалі фінансові ресурси, щоб потім працювати безкоштовно. Логічно, що в депутати йдуть бізнесмени, або їх представники, щоб лобіювати інтереси останніх.
Ще перед виборами обговорювали можливість встановлення заробітної плати народним обранцям. Пропонували встановити розмір заробітної плати депутатів міської Ради в 2020 році в Україні на рівні 25-40 тисяч гривень. Багато хто запитує про депутатський фонд. Його розмір залежить від багатьох факторів, але при цьому там не передбачено жодної гривні на заробітну плату депутата та його помічників.
Кошти з цього фонду направляються на сплату за оренду приміщення, де розташована громадська приймальня, сплату комунальних послуг. Також ці кошти можуть бути направлені на вирішення нагальних питань громадян округу від якого було обрано депутата.
Якщо брати за приклад депутатів інших країн, то там їх роботу компенсують. В Україні ж сподіваються на свідомість народних обранців і що вони будуть працювати за ідею. Останнім часом все частіше лунає думка все ж призначити заробітну плату обранцям чи компенсацію за той час, який вони залучені на депутатській роботі. Але останні новини про призначення або підвищення зарплати депутатам міської Ради в Україні невтішні. Вони так і продовжують працювати безкоштовно. І звісно що індексація зарплати депутатам міської Ради в Україні не передбачена.
Після закінчення повноважень депутата, людина, яка працювала на цій посаді повинна скласти свої повноваження протягом трьох місяців. Якщо депутатські повноваження передбачали звільнення з основного місця роботи, то його повинні поновити на попередньому місці, або надати посаду аналогічну тій. Якщо така можливість відсутня, то тоді з міського бюджету колишньому депутату виплачують середньомісячну заробітну плату, яка була у нього за попереднім місцем роботи. Народний обранець може поєднувати роботу в раді та на підприємстві, але не кожному роботодавцю сподобається часта відсутність його працівника на час сесій та засідань.
Після всього хочеться зробити висновок, що темпи розвитку регіону залежить від прийнятих рішень народних обранців. Але важко вимагати від них правильних, можна сказати адекватних рішень, коли вони працюють безкоштовно та, і в більшості випадків, рівень депутатів місцевих рад залишає бажати кращого.