Щорічно влада України б’ється над створенням ефективного державного бюджету.
Цей документ формується на основі статей які регламентує закон України про державний бюджет України на 2020 рік. Отже, необхідно точно розібратися, що саме собою становить державний бюджет, і які статті витрат, доходів включає?
Держбюджет України: склад і проект
Фінансовий бюджет країни являє собою план максимально ефективного використання державних матеріальних і нематеріальних ресурсів. Він формується на обраний період забезпечення завдань і функцій. Далі вони здійснюються державними органами України місцевого самоврядування.
У кожному подібному документі включені статті витрат на зарплату, соціальну допомогу, зовнішньоекономічні і внутрішні борги.
Кожен розрахунковий період для складання держбюджету починається 1 січня і закінчується 31 грудня. Документ розробляється на підставі чинного законодавства про держбюджет України. Проект закону, після чого він обов’язково затверджується на сесії Кабінету Міністрів і приймається у Верховній Раді напередодні кожного звітного періоду.
Що включає держбюджет?
Закон про Державний бюджет включає стандартні положення наступному порядку:
- Загальні положення.
- Доходи в бюджет країни.
- Зовнішні борги.
- Видатки та кредитування.
- Взаємовідносини між загальним і муніципальними бюджетами.
- Додаткові витрати.
Також в бюджеті передбачені, так названі «захищені» або постійні витрати, а саме:
- Обслуговування держустанов.
- Нарахування заробітної плати, а також підвищення прожиткового мінімуму в 2020 році.
- Забезпечення медичних і навчальних закладів.
- Обслуговування трансфертів загального значення і місцевих бюджетів.
- Догляд та утримання енергоносіїв і комунальних служб.
- Підготовка і перекваліфікація кадрів вищих навчальних закладів.
- Захист та утримання інвалідів та установ реабілітації.
- Проведення науково-дослідної діяльності.
- Підтримка екологічної безпеки країни.
- Оновлений план формування держбюджету
Міністерство фінансів України оголосило про впровадження трирічного бюджетування і оновленні календаря підготовки державного бюджету. За даними РБК України календар підготовки державного бюджету декларації розподілений на 2020-2022 роки. Це стало необхідним у зв’язку з впровадженням середньострокового бюджетного планування, тому зміни торкнулися бюджетний календар.
Ключові дати нового календаря
За даними Міністерства Фінансів бюджетний кодекс визначив основні напрямки бюджетної політики та дати впровадження фінансових нововведень в Україні та розробки державного бюджету:
- 1 березня Міністерство фінансів спільно з Міністерством економічного розвитку становить орієнтовний прогноз макроекономіки країни.
- Виконавчі органи НБУ дають точну інформацію про розрахунок пунктів прибутку в державі за звітний період.
- Міністерство соціальної політики надає разом з фінансовим відомством попередні соціальні стандарти.
- Влада України розраховують відносне забезпечення судової влади за попередніми прогнозами.
- 15 квітня служби економічного розвитку України надає на вимогу уточнений макропрогноз.
- СБУ коригує надані ранні показники з урахуванням перераховується до бюджету прибутку.
- РНБО дає точну оцінку витрат на безпеку країни і оборонну промисловість в середньостроковому періоді.
- 15 травня в Міністерство Фінансів надає проект уточненого бюджетного декларації.
В середині червня проект нової бюджетної декларації надається в ВРУ. Надалі державна влада приймає рішення щодо схвалення або коригування бюджетної декларації.
У середині вересня остаточний проект «Про державний бюджет на наступний рік» подається на розгляд і прийняття.
Оновлений державний бюджет – що це, як він працює?
У вересні 2019 року державні влада схвалила впровадження трирічного бюджетного плану з розвитку економіки.
Це новітній спеціалізований документ, що надає правову базу для запровадження середньострокового бюджету країни.
Інспектор міністерства фінансів відзначив, що завдяки такому нововведенню всі міністерства і установи, що знаходяться під державною відповідальністю можуть заздалегідь спланувати свій бюджет, максимально ефективно впроваджувати реформи, розуміючи свої фінансові можливості на довгу перспективу. Трирічне бюджетування – планування майбутнього, можливість рухатися вперед.
Згідно останнього звіту Кабінету Міністрів, дохідна частина очікується в бюджеті в 2020 році за рахунок збільшення зростання економічних показників. Завдяки цьому рівень може стати більше на 1 трильйон гривень.
В основном грошове наповнення загального державного бюджету в 2020 році включає внутрішні і зовнішні позики. Але, базовими джерелами, які наповнюють державний бюджет України, як раніше, так і в 2020 році залишаються податки. До них відносяться такі статті оподаткування, як ПДВ, доходи фізичних осіб, а також акцизна продукція.
Одним з нововведень оновленого державного бюджету в 2020 році є спеціальна стаття від спецконфіскаціі майна колишніх високопоставлених чиновників.
Зведене бюджетування
В даний момент перебудови країни, на державні органи виконавчої влади, законом України покладено обов’язок складання та затвердження держбюджету на 2020 рік зведенної форми. Варто відзначити, що це не правовий документ, і в реальності не має сили розподіляти \ віднімати ті чи інші фінансові кошти. Зведений бюджет не розробляється \ приймається у формі законопроекту але так чи інакше має найважливішу роль в бюджетуванні держави.
Саме зведений проект бюджетування дає повноцінну картину всіх фінансових пересувань в країні, зосереджених в державному бюджеті прийнятому раніше. Завдяки цьому зведене бюджетування носить статистичний характер, виконання необхідних розрахунків по створенню додаткових грошових ресурсів забезпечить функції державної влади, завдання місцевого самоврядування.
Показники, внесені в державний бюджет на 2020 рік можна використовувати для наступних цілей:
- Розрахунок необхідних обсягів витрат, які спрямовані на фінансування державного і місцевих бюджетів, аналізу та оцінки їх ефективності існуючих витрат.
- Аналіз всіх грошових потоків зовнішньоекономічної діяльності, встановлення обґрунтованості всіх трансфертів.
Остаточний термін подачі рахунків за всіма пунктами витрат держбюджету подається до державних контролюючих органів не пізніше 31 грудня. При форс-мажорних ситуаціях дається додатковий термін в 5 робочих днів після закінчення бюджетного періоду.
Якщо після звітного періоду є на розрахункових рахунках залишки бюджетних коштів, вони переносяться на наступний термін і витрачаються згідно регламентуючих пунктів нового держбюджету.
Це постійно контролюється виконавчими органами Кабінету Міністрів, сторонніми організаціями, правозахисниками.