Система оцінювання та моніторингу знань учнів початкової, середньої та старшої школи постійно зазнає змін внаслідок реалізації реформи сфери освіти. Старі радянські стандарти та недостатньо ефективні механізми й заходи змінюються новими підходами до навчання та оцінювання, що дозволяє загалом покращити якість організації усієї системи. Створюються експериментальні класи, дисципліни, відбувається перерозподіл навантаження на школярів, тощо. Одна з багатьох важливих змін стосується того, що випускники здаватимуть ДПА в 2020 році безпосередньо у формі ЗНО. Міністерство освіти та науки Україні очікує, що часткова відмова від державної підсумкової атестації дозволить знизити навантаження на учнів випускних класів, що дасть їм змогу сконцентруватися на підготовці та успішному складанні зовнішнього незалежного оцінювання.
Що чекає на державну підсумкову атестацію?
Треба зазначити, що ДПА не буде повністю скасовуватися, оскільки це ефективна система моніторингу знань учнів навчальних закладів різних ступенів. Вона скасується виключно частково, з приводу чого протягом довгого часу велися дебати між представниками Міносвіти. На даному етапі було вирішено, що державна підсумкова атестація буде проводитися виключно для випускників середньої школи, тобто для дев’ятих класів, але з часом вона додатково буде впроваджена для випускників молодшої школи. Що стосується випускників старшої школи, то для них ДПА буде зараховуватися за результатами ЗНО. Це означає, що отриманий учнем на зовнішньому незалежному оцінюванні бал буде переводитися відповідно до встановленої шкали у дванадцятибальну систему та виставлятися до атестатів в як результат ДПА.
Детальніше про загальний механізм зарахування результатів ДПА
Щоб детальніше розібратися у питаннях, які стосуються того, яким буде ДПА в 2020 році, треба визначитися, як саме відбуватиметься виставлення оцінок. Представники Міносвіти розробили та зробили чинною відповідну постанову, згідно з якою за основу беруться предмети, іспити з яких учень складає на ЗНО. Результати складання іспитів, що представлені у шкалі від 100 до 200 балів переводяться відповідно до встановлених коефіцієнтів та рекомендацій у дванадцятибальну шкалу. В результаті в атестат випускника будуть виставляться ці три оцінки. Що стосується предметів, іспити з яких може складати учень, то вони є наступними:
- В обов’язковому порядку усіма учнями складається іспит з української мови та літератури.
- Учні за власним бажанням визначають два інших іспити, якими може бути математика, історія, іноземна мова, біологія, хімія, фізика, географія.
Окремо варто розглянути випадки, коли учень складає поглиблений іспит з тієї або іншої дисципліни, бо виникають питання з приводу того, як саме виставляються оцінки. У випадку, коли особа вирішила складати лише стандартну частину іспиту, то й лише результати за цю частину будуть використовуватися для визначення оцінки. Але у випадку складання учнем поглибленого іспиту, за основу будуть братися усі завдання, надані учню. Наприклад, у ЗНО з англійської мови в поглибленій формі оцінка за державну підсумкову атестацію визначатиметься на основі усіх 59 тестових завдань. У цьому випадку графік проведення ДПА не стосується випускних класів.
Чи є якийсь сенс у тому, щоб й надалі залишати ДПА?
Оскільки вже було прийнято рішення про те, чи будуть використовуватися тести для ЗНО в 2020 році, ведуться обговорення того, чи варто взагалі залишати державну підсумкову атестацію, адже її можна цілковито скасувати. Окрім того, що ДПА вважають неефективною процедурою, дехто каже, що вона не виконує ніяких важливих функцій й було б більш доцільно, якби учні загалом приділяли увагу іншим набагато важливішим речам. Але насправді це зовсім не так. Надалі ДПА буде застосуватися для визначення рівня знань учнів молодшої та середньої школи, на основі чого відбуватиметься їх подальший розподіл між класами та вступ до старшої школи.
Державна підсумкова атестація наразі використовується для визначення ефективності системи навчання. Коли ця система застосовуватиметься до молодших класів, буде усього лише визначатися успішність учнів. А от для дев’ятикласників ДПА буде мати набагато більше значення. Складені тести відкриватимуть між учнями декілька можливих шляхів. Ті, хто гарно склав ДПА, зможуть продовжувати своє навчання у старшій школі та згодом вступати до вищого навчального закладу. Продовження навчання загалом відбуватиметься на конкурсній основі, а кількість місць у старших класах буде обмежена. Інші дев’ятикласники зможуть вступити до коледжів, ліцеїв або професійно-технічних училищ та отримувати ступінь «молодший спеціаліст» або отримувати відповідний розряд. З цього можна зробити висновок, що ДПА й досі залишається ефективним елементом системи оцінювання й моніторингу знань, аналогів якій поки немає. Дати проведення державної підсумкової атестації для 9 класу визначаються представниками Міносвіти.
Які предмети є обов’язковими?
Також варто згадати про обов’язкові предмети для складання державної підсумкової атестації в 2020 році. Що стосується випускників одинадцятих класів, то для них предмети визначаються іспитами, які складаються на ЗНО. Тобто обов’язковим предметом є українська мова та література, а інші два предмети можуть обиратися учнями самостійно в залежності від побажань та вимог вищих навчальних закладів для вступу на ту чи іншу спеціальність. Для молодших класів ще не було визначено обов’язкові предмети, але з великою ймовірністю це буде математика та українська мова або читання.
Для дев’ятих класів визначення переліку дисциплін на державній підсумковій атестації вже давно відбувається шляхом визначення побажання учнів та надання переваги більшій кількості голосів за той чи інший предмет. Це означає, що у більшості випадків класи стандартно складають українську мову та математику, а третій предмет вони обирають шляхом голосування. Часто це географія або історія, але іноді учні вирішують складати біологію, хімію. За наявності достатньої кількості охочих організовується навіть іспит з іноземної мови. Але російська мова опинилася під забороною та була виключена з переліку дисциплін до здачі через збройний конфлікт між країнами. Поки подальша доля цього іспиту залишається невідомою, але найближчим часом його не планують повертати.
Хто може не складати ДПА?
Представники Міносвіти опублікували не лише орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань ДПА, а ще й перелік осіб, які можуть звільнятися від складання іспитів. Перш за все, учні звільняються від іспитів за станом здоров’я. Це стосується вихованців санаторних закладів або шкіл-інтернатів, які потребують довготривалого лікування, а також осіб, що мають тяжкі захворювання, тощо. Додатково звільняються випускники шкіл, що мають захворювання або патологічні стани, що можуть бути перешкодою для успішного складання іспитів.
Звільнятися від обов’язкового проходження ДПА можуть особи, які знаходяться у соціальних відпустках (особи жіночої статі, що перебувають у відпустці через вагітність або пологи). Також звільнення стосується учасників міжнародних спортивних змагань, конкурсів, олімпіад чи виставок, якщо ці заходи проводяться під час іспитів. Наступна категорія осіб, що звільняються від ДПА – це учні з зон стихійних лих чи зон надзвичайного стану.
Звільняються від ДПА ще й особи, залучені до спеціальних зборів з підготовки до турнірів, змагань, олімпіад чи конкурсів міжнародного рівня та учасники самих олімпіад чи фінальних етапів предметних турнірів якщо ці заходить проводяться під час ДПА. А якщо особа стала переможцем в олімпіаді з якогось предмету, то він звільняється від його складання, але за винятком випадків, коли ДПА проводиться у формі ЗНО. Останні дві категорії осіб – це учасники третіх етапів конкурсів з захисту робіт МАН та власники сертифікатів міжнародного мовного іспиту з будь-якої іноземної мови. Сертифікат повинен засвідчувати, що особа маж рівень B-1 чи B-2. Усі ці, а також інші нюанси цілком визначає відповідне положення про ДПА, яке знаходиться у вільному доступі. Саме тому усім учням рекомендується ознайомитися з пунктами положення, щоб детальніше зрозуміти засади, на яких проводиться державна підсумкова атестація.